Exploring Kampung Inggris Pare: Indonesia's Foremost English Learning Hub
DOI:
https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v7i2.2746Keywords:
Kampung Inggris Pare, foreign language, learning destination, learning methodAbstract
This article is aimed to describe Kampung Inggris Pare as the center of the largest foreign language learning destination in Indonesia and how the method used in this learning centre. There are some languages learned here, such as, English, Arabic, Korean, and Mandarin, but English is the most popular as it is mostly searched for and preferred by the language learners. Kampung Inggris Pare, which was originally pioneered by Mr. Kalend Osen in 1977 with a simple learning concept, has now grown rapidly to be able to spread its wings with the proliferation of English language courses in the region. The role of Kampung English Pare in helping many foreign language learners, especially English learners, from 1977 up to present, has attracted the attention of the researchers to find out more about the learning methods used. With qualitative descriptive research methods, this study shows that there is a change in learning methods from the beginning of the founding of Kampung Inggris Pare up till now.
Downloads
References
Ahmad Shohir, Peserta didik Kampung Inggris Pare Kediri dari Tegal, Kuliah di bintaro Tangerang, Jurusan Arsitektur. (Wawancara tgl 27 juli 2022, di Lembaga Kursus LC Kediri)
Anggraeni, Novita. 2017. Peran Tokoh Islam dalam Sejarah Perkembangan Kampung Inggris di Kecamatan Pare, Kabupaten Kediri, Provinsi Jawa Timur. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Aqib, Zainal, Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif), Bandung: Yrama Widya, 2013.
Arif Kuswanto, S.Pd., Petrintis dan Pengelola Lembaga Kursus Kampung Inggris Pare LC (Wawancara tgl 27 juli 2022, di Lembaga Kursus LC Kediri)
Ayu Nurussa’adah, Peserta didik Kampung inggris Pare dari Kudus, UNES Semester 3, Jurusan Ekonomi Pembangunan, (Wawancara tgl 27 juli 2022, di Lembaga Kursus LC Kediri)
Brown, H.D. 2007. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Longman, hal.18-43.
Creswell, J. W. 2009. Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. California: Sage Publications.
Data Referensi Kemdikbud. Daftar Satuan Pendidikan (Sekolah) Pendidikan Masyarakat (Dikmas) per Kec. Pare. Diakses pada 8 Oktober 2021 dari https://referensi.data.kemdikbud.go.id/index31.php?kode=051322&level=3
EF. 2020. EF EPI Indeks Kecakapan Bahasa Inggris EF Peringkat 100 Negara dan Wilayah menurut Kecakapan Berbahasa Inggris. Diakses pada 8 Oktober 2021 dari https://www.ef.co.id/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/legacy/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v10/ef-epi-2020-indonesian.pdf
https://visitpare.com/kampunginggris/sejarah-kampung-inggris-diawali-oleh-kalend-osen-pendiri-bec/
Hamonangan, Ranto Praja. 2020. Daya Tarik Kampung Inggris Pare Sebagai Tujuan Pembelajaran Bahasa. Jurnal Gama Societa, Vol. 4 No. 1, Mei 2020, hal. 7-18.
Heryatun, Yayu. 2020. Methodology of Tefl. Banten: Media Madani.
Larsen Freeman, D. 2000. Techniques and Principles in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, pp.73-80.
Liputan6.com. 2019. Peminat Belajar Bahasa Inggris di Kampung Inggris Pare Meningkat. Diakses pada 8 Oktober 2021 dari https://www.liputan6.com/citizen6/read/4046499/peminat-belajar-bahasa-inggris-di-kampung-inggris-pare-meningkat
Mahdiyah, 2016. Studi Mandiri dan Seminar Proposal Penelitian. Banten: Penerbit Universitas Terbuka.
Karunakaran, Dr. T. & Babu, M.Suresh. 2013. English Language Teaching Methods –An Over View. The Dawn Journal Vol. 2, No. 2, July - December 2013, hal. 519-535.
Romiszowski, AJ. Designing Instructional System, Decision Making in Cours Planning and Curriculum Design, London : Kogan Page, 1981.
Slameto, Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta:Rineka Cipta, 2003.
Sugandi, Achmad, dkk, Belajar dan Pembelajaran, Semarang:IKIP PRESS, 2000.
Winataputra, Udin S. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Universitas Terbuka.
Wiyono, dkk. 2020. Model Pembelajaran Bahasa Inggris di Kampung Inggris Pare, Kediri. Sekolah Tinggi Pertanahan Nasional Kementerian Agraria Dan Tata Ruang/ Badan Pertanahan Nasional.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ruminda Ruminda, Widiati Isana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.