Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Aswaja Siswa di Madrasah

  • Dianis Izzatul Yuanita Institut Agama Islam Tribakti Kediri, Indonesia

Abstract

The problem in the field of education is how the teacher can carry out tasks properly, because lately many students still do not understand Aswaja learning. Is this because students are still less active in participating in the learning process or the teacher's way of teaching is monotonous, so that students become apathetic?. From that, the teacher must choose the right method in using active learning strategies that have a lot of learning methods to activate students in learning in class or outside the classroom.


In this study, researchers used a qualitative research type, with collection techniques through 1). Interview 2). Observations and 3). Documentation. Furthermore, data analysis was carried out: 1) Analysis during data collection using descriptive analysis, 2) Data validity techniques using triangulation of data sources.The results showed: 1) The application of active learning strategies in increasing the motivation to learn Aswaja in Madrasah Ibtidaiyah Syarifuddin, namely the method of discussion, jigsaw, question and answer. 2) There is a change in students' motivation to learn that can be seen from activeness, joy, from being lazy to being diligent and enthusiastic, even though there are still some students whose motivation does not increase. 3) Supporting factors: the existence of adequate learning facilities and resources, high student interest in learning, enthusiasm, learning time and professionalism of Aswaja teachers in guiding their students. While inhibiting factors include some students who are still reluctant to express their opinions, learning time and student backgrounds that are different.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dianis Izzatul Yuanita, Institut Agama Islam Tribakti Kediri, Indonesia

Dalam permasalahan pada bidang pendidikan adalah bagaimana guru tersebut dapat pelaksanaan tugas dengan baik, sebab akhir-akhir ini banyak peserta didik yang masih belum memahami pembelajaran Aswaja. Apakah hal ini disebabkan siswa yang masih kurang aktif dalam mengikuti proses belajar atau cara guru dalam mengajar monoton, sehingga siswa menjadi apatis. Dari itu, guru harus memilih metode yang tepat dalam menggunakan strategi belajar aktif (active learning strategy) dimana belajar aktif banyak sekali metode pembelajaran untuk mengaktifkan siswa dalam belajar di kelas atau diluar kelas. Pada penelitian ini, peneliti menggunakan jenis penelitian kualitatif, dengan teknik pengumpulan melalui 1). Wawancara 2). Pengamatan dan 3). Dokumentasi. Selanjutnya analisa data dilakukan: 1) Analisa selama pengumpulan data menggunakan analisa deskriptif, 2) Teknik keabsahan data dengan menggunakan triangulasi sumber data. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Penerapan strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar aswaja di Madrasah Ibtidaiyah Syarifuddin yaitu terdidri atas metode Diskusi, jigsaw, tanya jawab. 2) Peningkatan motivasi belajar siswa ada perubahan diatndai dari keaktifan, kesenganan, dari yang malas menjadi rajin dan antusius, mereka meskipun masih ada sebagian yang motivasinya tidak meningkat. 3) Faktor pendukung: adanya sarana dan sumber belajar yang memadai, minat belajar siswa yang tinggi, dan semangat, waktu pembelajaran dan serta profesionalisme guru aswaja dalam membimbing anak didiknya. Sedangkan faktor-faktor penghambat antara lain sebagian siswa yang masih enggan untuk mengemukakan pendapatnya, waktu pembelajaran dan latar belakang siswa yang berbeda..

Published
2020-04-19
How to Cite
IZZATUL YUANITA, Dianis. Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Aswaja Siswa di Madrasah. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 144-163, apr. 2020. ISSN 2715-0232. Available at: <https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/bidayatuna/article/view/561>. Date accessed: 12 apr. 2021. doi: https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i1.561.
Section
Articles